Loading...
Waarom2019-10-04T13:29:38+01:00

Waarom

Waarom werken we zoals we werken? Onze Struinwerkwijze hebben we gebaseerd op veel wetenschappelijke artikelen en boeken.  In haar TEDxTalk legt onze collega Anouk uit waarom spelen in de wildere natuur zo goed is voor de ontwikkeling van kinderen en voor de natuur.

Struin vanuit de wetenschap

Steeds meer wetenschappelijke onderzoeken laten zien dat natuur goed is voor mensen. Voor kinderen is natuur zelfs een belangrijke, natuurlijke ontwikkelingsruimte voor het ontwikkelen van belangrijke levensvaardigheden. Sommige dingen leer je immers niet uit boeken, maar moet je ervaren.

Factsheet IVN voordelen natuur
Nog meer positieve effecten natuur

Leestip : Wie Kinder heute wachsen. Dit boek beschrijft (in het Duits) hoe kinderen nu opgroeien en waarom de wildere natuur hen kan helpen in hun ontwikkeling. Het boek geeft vele inzichten in het belang van natuur voor kinderen, waar wij van Struin natuurlijk achter staan!

Taalontwikkeling in de natuur
Factsheet IVN Scharrelkids
Wie Kinder heute wachsen

Onderzoek bij Struin

Internationaal is al veel onderzoek gedaan naar de positieve invloed van natuur op kinderen. Wij vinden het belangrijk dat wij dit ook in Nederland en bij Struin kunnen laten zien. Bij Struin lopen daarom soms ook wetenschappers rond, zoals (master)studenten die bij ons hun afstudeeronderzoek komen doen.

In 2017 schreef Anouk Schouten haar masterscriptie over de band van kinderen met de natuur, en de invloed die de wilde natuur hierop kan hebben in vergelijking met de ‘tamme’ of gedomesticeerde natuur (in het Engels). In dit onderzoek wordt het verschil duidelijk gemaakt tussen een ‘gewone’ buiten BSO en BSO Struin.

Wil je snel de resultaten van Anouks onderzoek lezen? Ze heeft ook een (Nederlandstalige) factsheet gemaakt.

Masterscriptie Anouk
Nederlandse samenvatting

Bas van Lith heeft in 2017 onderzoek gedaan naar hoe de ervaringsgerichte natuureducatie, zoals die bij Struin aangeboden wordt, invloed heeft op de houding ten aanzien van natuur van de deelnemende kinderen. Draagt het bij aan het natuurbewustzijn? Hiervoor heeft hij zowel kinderen geïnterviewd die niet meer op Struin zitten, als kinderen die nog wel actief Struinen.

Masterscriptie Bas